18 Haziran 2015 Perşembe

DEĞİŞEN NEDİR?..

DEĞİŞEN NEDİR?..ARTI-DEĞER Mİ?..VEYA TİCARİ KAR BİÇİMİ Mİ?..BANKA/SANAYİ ARASINDAKİ OLİGARŞİK İÇ İÇE GEÇİŞ Mİ?..NE?...
burjuvazi ekonomik/sosyal/politik verileri açıklarken somut gerçeklerden yola çıkarak değil de faydacı(pragmatisit) ve yüzeysel(niceliksel) bir söylem tutturarak görüşlerini açıklar.'sınıf' asla demez,bunun yerine 'meslek' grupları,yüksek/orta/düşük gelir sahiplerinden bahseder.'ücret' ise bir işçinin çalışma saati sonunda ona ödenen karşılığıdır.'kar'ı da se...rmaye kesiminin bu çalışma sonunda kazanılan doğal bir gelir olarak açıklar.çünkü 'kar' sermaye kesiminin mal varlığını ortaya koyarak üretim/ticaret yaptığı bir riziko gözü ile bakar.burjuvazi olayı böyle basit bir 'mekanik makina' işleyişi ile açıklar.marksizm ise bu açıklamalara 'emek/sermaye' açısından bakar.bir yanda üretim araçlarına sahip bir sınıf,diğer yanda sadece 'emek' gücü ile ayakta kalmaya çalışan ve başka bir maddi serveti olmayan geniş yığınlar,'proletarya',günlük dilde ise 'işçi sınıfı' vardır.bu çemberin nasıl döndüğüne gelince burjuvazi bu durumu,'kar'ı şöyle aklar;patron koyduğu serveti,makina ve diğer giderleri üretim sürecine böler yıpranma,amortisman,yerine koyma bedeli gibi harcamaları düşer ve bu fiat üzerine bir marj koyarak satıp kar etmeyi amaçlar.marksizm ise marx'ın kısa formülasyonunu öne sürer; para-meta-para.bir malın üretim zaman dilimi sonunda işçininin üretim sürecinde ürettiği emta sermaye için artı-üretimdir.ihtiyaç için değil kar için üretim esas alındığı için çıkan sonuç 'pazar' ekonomisini doğurmuş bunun sonucunda ise malın değerini üreten değil sermaye sahibi istediği biçimde fiyatını belirleyerek satma özgürlüğünü elde etmiş olmaktadır.işte günümüz ekonomisinde buna TEKEL diyoruz.evet!..günümüzde bir çok şey değişti ama ne üretim biçimi ne de sömürü biçimi değişti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder