24 Ekim 2016 Pazartesi

TOPLUMSAL OLAYLAR TRAVMALAR NASIL AÇIKLANIR?..

TOPLUMSAL OLAYLAR TRAVMALAR NASIL AÇIKLANIR?..
 
|
19.2 (Cum) , 12:14
Toplumsal olaylar,travmalar nasıl açıklanır?....bunun için o toplumun yapısının incelenmesi gerekir.eğer bir toplumun yapı taşları yerli yerine oturmamışsa kargaşalık,huzursuzluk kırık bir fay hattı üzerinde bulunan yapı gibi deprem her zaman kapıdadır.türkiye böyle bir ülke,kuruluşundan bu güne kadar bir türlü 'millet' olamamış kendini tanımlayamamış bir ülkeyiz.elimizde en büyük değer dini değerler olmuştur,bunun dışında bizi tanımlayan diğer öğe 'türk' kimliğimizdir.türk ve islam,müslüman.orta asya'dan küçük asya'ya da son bulan göçebe kimliğimiz zaman içinde devasa bir imparatlorluğa dönüştü.tarihimiz hakkında savaşlar,taht kavgaları,kardeş katli,harem,kahramanlık,haraç,vergi,savaş,yağma dışında bize özgü bir şey yok.Toplumlar insanlar gibi sağlıklı,sağlam hücrelerden oluşur.bu hücreler toplumda yapısal taşlardır.avrupa neden osmanlıya 'hasta adam' demiştir?..herhalde küçümsemek,dışlamak için değil!..osmanlı avrupanın 'karanlık' günlerinde(feodalizmin can çekiştiği günler,haçlı seferleri,roma'nın çöküşü) parlak,semirmiş bir imp.olma yolunda hızla ilerliyordu.avrupa ise o günlerde sağlıksız yapısından(feodalizm)kurtulmak yeniden yapılanmak sağlıklı bir insan gibi sağlam hücrelere kavuşmak için kendisini yeniliyordu.bu yenileme o karanlık dönemin nedeni olan feodalizmden kurtulma ataklarıydı.zaman süreci içinde avrupa sağlıklı toplum olma yolunda(imp.parçalanıp milliyet temelinde şekillenmesi ve yeni bir sınıfın burjuvazinin doğumuydu)ilerliyordu.osmsnlı içinse ' zaman' adeta tersine dönmüş imp.bazı rahatsızlıklar tedavisi mümkün olmayan hastalıklar başgöstermeye başlamıştı.Artık din,toprak savaşları bitmiş bunun yerine ulus devlet,sanayi-tarım devrimleri sonucu zengin yeni bir dünya ve sınıf doğuyordu.oysa Osmanlı hala cervantes'in roman kahramanları gibi yeldeğirmenlerine saldırıyorlardı(!).,,osm.imp. hastalık süreci böyle başladı.Feodalitenin tasfiyesi Avrupa'da öyle kolay olmadı.kilise ve toprak sahipliği uzun zaman ayak diredi ama bu hastalıklı(köle emeği üzerine oturan)durum gelişen gürbüzleşen yeni sımıf burjuvaziye fazla dayanamadı.bu büyük alt üst oluşun yanında kilise üzerinde etkin olan papaz kastı kapitalizm adına 'reform'larla yeniden biçimlendirildi.böylece hristiyanlık inancı yeniliklere açık bir yoruma kavuştu inanç/vicdan/düşünce özgürlüğü birbirinden ayrıldı.Osmanlı küffar/gâvur karşısında 'hasta adam' durumuna düşmesinin henüz farkında olmadan sancılanmaya,karşısında el pençe divan duran Avrupa'nın aniden kendisine horozlanmasını,hastalığını bir türlü anlayamadan kendisini tarihin çöp kutusunda buldu!(1918)...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder